Krízová linka pomoci poskytuje anonymnú, bezplatnú a nonstop telefonickú psychologickú pomoc pre ľudí v kríze.
Telefonická poradňa
Čo sa stane, ak zavoláte na Krízovú linku pomoci?
- Naša telefonická krízová linka je bezplatná a tak Vám za jej kontaktovanie nebude nič zaúčtované.
- Po vytočení čísla 0800 500 333 budete najprv počuť automatickú uvítaciu hlášku a potom Vás automaticky presmerujeme na pracovníka, ktorý v danom momente poskytuje telefonickú pomoc.
- Pri spájaní s pracovníkom budete počuť klasický vyzváňací tón.
- V prípade obsadenia linky budete počuť jednu z automatických nahrávok, ktoré Vám oznámia stav jej dostupnosti, prípadne odporučia ďalší postup.
- Váš hovor prijme skúsený, odborne trénovaný pracovník Krízovej linky pomoci. Zoznam členov telefonického poradenstva nájdete TU.
- Pracovník Vás na linke privíta, predstaví sa Vám a opýta sa Vás na to, čo Vás na linku privádza.
- Je len na Vás, ako rozhovor začnete, o čom sa chcete rozprávať, na aké otázky odpoviete a aké informácie budete s pracovníkom linky zdieľať. Pracovník linky Vás bude počúvať, bude sa snažiť porozumieť Vašej situácii, poskytne Vám podporu a bude Vás sprevádzať na ceste za možným riešením.
Čo ak sa nemôžem dovolať na Krízovú linku pomoci?
Niekedy (najmä pri väčšom množstve volajúcich) môže byť ťažké sa na prvýkrát skontaktovať s naším pracovníkom. Robíme všetko pre to, aby sme odpovedali na všetky žiadosti o kontakty navýšením našich kapacít. Je úplne v poriadku kontaktovať linku viackrát alebo medzičasom skúsiť iný druh pomoci (chat, video, email). Pokiaľ ste Vy alebo Váš blízky v priamom ohrození zdravia alebo života, kontaktujte linku 112.
Pri rozrušenosti a stresovej situácii vyskúšať môžete jedno z nižšie uvedených upokojujúcich cvičení.
Zásady telefonického poradenstva
Pre telefonickú psychologickú pomoc platia Podmienky používania a Etický kódex na Krízovej linke pomoci. S kontaktovaním nášho pracovníka na telefonickej Krízovej linke automaticky vyjadrujete súhlas s podmienkami. Telefonické kontakty nie sú monitorované. Z každého rozhovoru je vedený stručný zápis o riešenom probléme a poskytnutej intervencii výlučne pre štatistické účely.
Často kladené otázky
Možno máte v mysli otázky typu: „Čo keď ma vysmejú? Budú ma brať vážne? Čo ak môj problém nie je dostatočne vážny?“ Môžeme Vás uistiť v tom, že na Krízovej linke pomoci (KLP) sa nestretnete s výsmechom ani podceňovaním Vašich slov, situácie a pocitov. Napriek tomu, že je KLP určená predovšetkým pre ľudí v krízovej situácii v dôsledku pandémie koronavírusu, nestretne sa u nás s odmietnutím ani človek v inej krízovej situácii.
Robíme všetko preto, aby sme neustále rozširovali svoje kapacity a mohli tak reagovať na čo najviac kontaktov od ľudí v krízovej situácii. Niekedy, najmä v dobe veľkej vyťaženosti linky, sa môže stať, že nebude možné sa s pracovníkom linky skontaktovať na prvýkrát. V tom prípade odporúčame niekoľko vecí, ktoré môžete skúsiť:
- Kontaktujte pracovníka opätovne po uplynutí nejakého času (po 5 minútach, po 30 minútach, po hodine).
- Ak to nie je možné a pomoc potrebujete okamžite, alebo ak sa Vám aj tak nepodarilo skontaktovať sa s pracovníkom linky, skúste kontaktovať pracovníkov v rámci iného typu pomoci (príklad: ak ste sa volali na telefonickú linku a je obsadená, skúsite napísať online pracovníkovi na chat).
- Formou pomoci, kde v porovnaní s inými typmi nezáleží na vyťaženosti linky, je email. Odporúčame preto v situácii, ak sú ostatné formy pomoci vyťažené, napísať nám email na poradna@ipcko.sk, na ktorý Vám odpíšeme najneskôr do 24 hodín.
- Ak by ste od nás nedostali odpoveď na email do 24 hodín, ponúkame návod, čo urobiť vtedy.
- Zdôveriť sa blízkej osobe s tým, čím si práve prechádzate, môže viesť k zníženiu úzkosti a stresu, k pocitu úľavy. Dôveryhodný rozhovor Vám môže pomôcť krízu zvládnuť a poskytnúť Vám istú perspektívu pri riešení situácie. Ak pre Vás z nejakého dôvodu rozhovor s blízkou osobou nie je možný, obrátiť sa môžete aj na svojho všeobecného lekára (telefonicky) alebo kontaktujte Krízovú linku pomoci alebo inú z liniek dôvery.
- Na Vašom bezpečí záleží! Preto ak ste v priamom ohrození zdravia alebo života, bezodkladne kontaktujte linku 112. Ak je to možné, pokúste sa odísť z nebezpečnej situácie a požiadať o pomoc niekoho, kto Vám pomôže dostať sa do bezpečia.
- Aké sú Vaše silné stránky? Práve ich rozpoznanie Vám môže pomôcť využiť ich pri zvládaní náročnej situácie. Pomôcť v ich hľadaní Vám môže niekto blízky ale aj pracovník na našej linke.
- Požiadajte o pomoc – využite dostupné poradenstvo, lekárske konzultácie, pomocné skupiny a pod. Je úplne v poriadku, ak budete potrebovať vyskúšať viacero možností, aby sa Vám dostalo potrebnej pomoci. Nevzdávajte sa. Je dôležité, aby Vám bola poskytnutá pomoc, ktorú potrebujete.
- Vytvorte si plán, ktorý Vám môže pomôcť zvládnuť prichádzajúce situácie. V pláne môžete zahrnúť odpovede na otázky ako napríklad: Čo alebo kto ma dokázal povzbudiť počas náročných situácií v minulosti? Čo mi pomáha, keď prežívam smútok/stres/hnev? Na koho sa v prípade krízy môžem obrátiť? Akého odborníka môžem v prípade krízy kontaktovať? Takýto plán Vám v prípade krízy môže pomôcť určiť, aké kroky by ste mali podniknúť pre jej zvládnutie.
- Starajte sa o svoje fyzické i psychické zdravie. Je dôležité, aby sme hlavne v tomto období jedli zdravo, mali dostatočný pitný a spánkový režim, dostatočne sa hýbali, dali si pauzu od momentálnej situácie a venovali sa aktivitám, ktoré nás napĺňajú. Nápomocné je aj obmedzenie užívania alkoholu a iných drog.